Gider ikke rigtig grød/mos

1. marts 2021

Alder:
6 mdr.

Gider ikke rigtig grød/mos

Hej Helen,

Nu er min søn blevet 6 mdr (den 18.2). Vi har kørt smagsprøver fra han var 5 mdr, fordi han var/er meget interesseret i hvad vi spiser. Nogle måltider er gået fint. Vi har prøvet med grød og grøntsagsmos toppet med frugtmos. Ofte ender måltiderne i hyl og skrig. Vi har forsøgt at holde pause i nogle dage, men nu hvor han er 6 mdr, tænker jeg jo også, at han skal ordentlig igang. Han er super interesseret i hvad jeg putter i munden og lader ham også bare smage, hvad vi får.

Vi forsøger at han får noget i hænderne at tygge på, men han har endnu ikke lært at få det tilbage i munden, så alt kommer blot ud igen. Når skeen med grød/mos kommer vender han blot hovedet væk også selvom jeg forsøger at tilføre det smag fra vores mad. Og så lige pludselig vil han gerne spise og kan så spise 1 ...

Annonce

... dl grød eller mos.

Jeg kan jo sagtens tænke mig til, at han om 6 mdr spiser mere normalt, men hold nu op, hvor er det bare en frustrerende proces og virkelig et projekt hver gang vi tænker at det er tid til et måltid. Vi forsøger at skabe rutine omkring, hvornår han bliver tilbudt mad samt, at han ikke må være for sulten, træt eller mæt.

Jeg har din bog om mad og forsøger at følge alle de råd du skriver om.
Skal vi blive ved med at tilbyde ham grød/mos og evt presse ham lidt ind imellem til at spise eller må vi være tålmodige og bare afvente, at han forhåbentlig snart lære at tygge og synke, så han kan spise sådan. Virker i hvert fald som han bare gerne vil selv, hvilket er fint med mig, hvis bare der kom lidt ned i maven :)

Mange hilsner en mor, der synes, at denne fase er noget hård ;)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.